+90 545 657 41 88

Sosyal Medyada Biz}

ISO 9001

ISO 9001
ISO 9001

ISO 9001

ISO 9001, büyük ve küçük işletmelerde giderek yaygın hale gelen kalite yönetiminin belirlenmiş uluslararası standartlarıdır.  ISO, şartnameye uygunluk üzerine temellendirilmiş kalitenin tanımıdır. (Francis Buttle’ın yazdığı International Journal of Quality and Reliability Management’dan.) Standartları belirleme, yönetici işlemlerinin nasıl yürütüleceğidir. ISO 9001’in amacı, önceden belirlenmiş standartları uygun olarak tedarikçiden tasarım sağlamak, ürün oluşturmak, ürünleri sunmak ve servis etmektir. Diğer bir deyişle amaç, uygunsuzluğun önüne geçmektir. Hem ürün hem de hizmet firmaları tarafından kullanılan ISO 9001, 100’den fazla ülkede, 1997’nin sonuna kadar kendi uluslarının “kalite yönetimi / kalite sigorta standartları” olarak kabul edilmişti.

Bu kalite standartları, International Organization for Standards (ISO) tarafından endüstriyel veya coğrafi bölgeye bakılmaksızın bütün işletmeler için kalite sisteminin ana karakterleri ve dilinin uluslararası bir tanımı kurma umuduyla 1987’de ilk kez tanıtılmıştır. Önceleri daha çok büyük firmalar tarafından kullanılmış ancak 1990’nın ortalarında artan sayıda, küçük ve orta ölçekli şirketler de ISO 9001’i benimsemiştir. Aslında, geçtiğimiz birkaç yıl boyunca ISO 9001 küçük ve orta ölçekli firmaların fazla büyümesinin tescilidir. ABD’de ISO 9001 tescilinin toplam sayısı 1993’te 2.200’den biraz fazla, 1997’de 17.000’den fazla artış göstermiş, 17.000 kaydın yaklaşık %60’ı yıllık satışları 100 milyon veya daha az olan firmalar tarafından tutulmuştur.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin Elementleri

Bir kalite yönetim sistemi için ISO 9001 standartları detay 20 gereği aşağıda belirtilmiştir.

  • Yönetim Sorumluluğu
  • Kalite Sistemi
  • Sipariş Girişi
  • Tasarı Kontrol
  • Doküman ve Veri Kontrol
  • Satın Alma
  • Müşteriden Sağlanmış Ürünlerin Kontrolü
  • Ürün Belirleme ve Çözülebilirlik
  • Süreç Kontrolü
  • Kontrolü Ölçüm ve Test Ekipmanlarının Denetleme ve Test Kontrolü
  • Denetleme ve Test Statüleri
  • Uygunsuz Ürünlerin Kontrolü
  • Düzeltici ve Önleyici Faaliyet
  • Taşıma, Depolama, Paketleme ve Teslimat
  • Kalite Kayıtlarının Kontrolü
  • İç Kalite Denetimi
  • Eğitim
  • Hizmet
  • İstatistik Teknikleri

 ISO 9001’in Modelleri

Iso 9001 kalite standartları 3 model takım içinde çökmüştür. ISO 9001, ISO 9002 ve ISO 9003. 3 takımın her biri farklı bir kalite alanı üzerinde yoğunlaşmıştır. ISO 9001 en geniş kapsamlı ürün tasarımı ve gelişimi, üretim, montaj ve hizmet gibi geniş alanda çeşitli işlem gereksinimlerini belirtir. ISO 9002 kalite sigortası üretim ve montaj aşamaları ile ilgilenir. ISO 9003 test ve denetimleri kapsar.

 ISO 9001’in Avantajları

ISO 9001 sertifikası ile ilgili hem iş analistleri ve hem de iş sahipleri olarak açıklanacak avantajlar sayısızdır. Bu faydalar bir şirketin tüm köşelerini yakından etkileyebilir. Bunlar,

  • Artan pazarlanabilirlik
  • Azaltılmış işletme giderleri
  • Daha iyi yönetim kontrolü
  • Artan müşteri memnuniyeti
  • Geliştirilmiş iç iletişim
  • Geliştirilmiş hizmet servisi
  • Ürün sorumluluğu risklerinin azalması
  • Yatırımcılara çekicilik

ISO 9001’in Dezavantajları

ISO 9001’in avantajları olduğu gibi dezavantajları da mevcuttur. Bunlar,

 

  • İşletme sahiplerinin veya yöneticilerin ISO 9001 sertifika süreçleri veya kendi kalite standartları ile ilgili yeterli anlayışlarının olmaması
  • Kalite sisteminin kurulması için yeterli fon kaynağının olmaması
  • Yüksek önem verilen dokümanlar
  • Sürecin uzunluğu

 ISO 9001 Kayıt Süreci İçin Lider Seçme

ISO 9001 uzman ve işletmeciler, sertifikasyona katılımın sürecin titizliği boyunca firmaların belirsiz raporlama ilişkilerinden dolayı sürece rehberlik edecek kişinin atama süreci büyük olasılıkla sağlıklı ve verimli bir süreç altında gider. İşletmeleri için bir seçenek, dışarıdan tutulan bir danışmandır. İlave olarak, firmalar kendi alanında tecrübeli, küçük işletmeler hakkında bilgi sahibi olan bir kayıt memuru tutmalıdır.

Bazı küçük firmalar ISO 9001’i temsil edecek olan bir elemanı içerden seçmeyi dışarıdan tutulacak olan bir danışmana tercih ederler. Çoğu firma bu başarıya ulaşır fakat küçük işletme sahiplerinin bu kararı verirken çok dikkatli olması gerekir. Karapetrovic, Rajamani, and Willborn’a göre; ISO 9001 temsilcisi, gerçekçi ve tutkulu, kalite ve başarı odaklı, firma içinde sistem ve süreçlere hâkim ve her düzeyde çalışanları etkileme gücü olmalıdır.

Bu yazı izin alınmadan ve kaynak gösterilmeden başka yerde yayınlanamaz: ISO 9001

22 kez görüntülendi

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZIN